Innerlijk kompas

We zetten in op de persoonlijkheidsontwikkeling van elk kind. 
Met aandacht voor ieders identiteit, waardengevoeligheid, normbesef en veerkracht. 

Onze opdracht? Jouw kind zelfzeker maken

Op onze school mogen er fouten gemaakt worden, graag zelfs! Ook krijgen gevoelens een plaats en leren we omgaan met het anders zijn van anderen.

Zo bewaken we de eigenheid van elk kind én stimuleren we tegelijkertijd bepaalde aspecten. We willen van alle kinderen zelfzekere persoontjes maken die durven uitkomen voor hun mening en opkomen voor zichzelf en anderen.  

Groeiportfolio

Wekelijks reflecteren alle leerlingen over hun sociale vaardigheden, attitudes en hun ontwikkeling binnen leren leren.

Welk leereffect wordt er van mij verwacht en hoe evolueer ik hierin? Wat heb ik nodig om te groeien? We stimuleren dit en volgen op via een groeiportfolio (VLajo). Feedback van de leerkracht, ouder en zeker ook het kind zelf, zijn hierbij noodzakelijk.

In de kleuterschool werken we met een groeibord waarbij we kleuters stimuleren in vaardigheden en attitudes. Een aanzet tot het werken met een individueel groeiportfolio.

Zelfreflectie

In sommige groepen wordt er steeds meer met instrumenten gewerkt die zelfreflectie stimuleren.

Zo evalueren leerlingen zich bv. zelf voor muzische ateliers of na het kiesmoment. Ze trachten voor zichzelf helder te krijgen in welke vaardigheden ze sterk zijn en waar groeikansen liggen.

Zelfreflectie heeft ook betrekking op: Hoe voel ik me erbij? Hoe betrokken ben ik?

Snoezelruimte

Even nood aan een goede babbel of wil je even tot rust komen? Dat kan in onze snoezelruimte, gecreëerd door leerlingen zelf.

Pluk de lach
Pluk de lach
Pluk de lach
Pluk de lach
Pluk de lach
Pluk de lach
Pluk de lach
Pluk de lach
Meervoudige intelligentie

Omdat we autonomie en eigenaarschap belangrijk vinden, werken we in onze lagere school met kiesmomenten. De leerlingen kennen dit vanuit de kleuterschool. Allerlei leerinhouden en vaardigheden worden verwerkt in een kieskast.

Net zoals in de kleuterschool wordt bij het aanbod rekening gehouden met de meervoudige intelligentie. We voorzien allerlei opdrachten vb. taal-knap, reken-knap, samen-knap, etc zodat leerlingen ontdekken wat ze leuk vinden, goed kunnen en wat net niet.

Op zoek naar talenten dus…

Omgang met dieren

Je kan jezelf ook leren kennen in omgang met dieren. De manier waarom ze communiceren leert ons veel.

Flor, cavia’s, Master … ze krijgen bij regelmaat een speciaal plaatsje in onze school. We oefenen hierbij ook om ons op te stellen als leider en... we genieten!

Ontdek onze andere bouwstenen

Elke school werkt volgens een zelfontwikkeld pedagogisch project. Het onze is gebaseerd op 6 bouwstenen.