







Conflicten horen bij het leven. Het is goed dat jonge kinderen hiermee leren omgaan, zodat ze er geen angst voor ontwikkelen. We oefenen door te leren voelen, inleven en communiceren. Maar ook door grenzen te stellen en ze te leren respecteren.
De meeste conflicten tussen kinderen worden onderling opgelost, soms is hulp nodig. Op onze school doen we dat zo:
1) Individueel nadenken
Alle betrokken kinderen krijgen de kans om op een rustige plek even na te denken over het conflict aan de hand van een nadenkkaart of -strip.
2) Herstelgesprek met (zorg)leerkracht of directie
De leerkracht of directie neemt de tijd voor een herstelgericht gesprek, en stelt de volgende vragen:
- Wat is er gebeurd? Hoe denk ik hierover?
- Hoe voel ik me bij wat er gebeurd is?
- Wie werd er in deze situatie benadeeld, gekwetst, gestoord?
- Hoe kan ik het goedmaken? Welke afspraken zijn nodig?
3) Tijd geven
Soms brengt een conflict te veel emotie (woede, frustratie, …) met zich mee waardoor kinderen eerst tijd nodig hebben om de emoties te laten zakken alvorens ze kunnen reflecteren. Die tijd geven we hen ook.
In onze school wordt elk conflict op deze manier behandeld. Ongeacht of het gaat om verbaal, fysiek of emotioneel conflict. We staan voor een herstelgerichte, niet sanctiegerichte, aanpak, omdat onderzoek heeft aangetoond dat sactioneren eerder een destructief effect heeft. Wel stellen we grenzen aan verbaal of fysiek geweld.