Kind-initiatief

We vinden betrokkenheid belangrijk. Daarom geven we onze leerlingen kansen om initiatief te nemen.
Hun eigen ideeën leiden vaak tot de meest impactvolle acties. Hoe stimuleren we dit?

Leerlingenraad

Maandelijks vergaderen de vertegenwoordigers van elke klas samen met de zorgcoördinator en de directeur. Vertegenwoordigers worden verkozen en geven mee invulling aan de agenda van de vergadering.

Het doel van deze leerlingenraad? Hoe maken we samen onze school nog beter? We bespreken het verslag hiervan in de klassenraad en heel af en toe volgt er ook huiswerk voor de klas.

Actualiteit

Onze school verbinden we graag met de wereld.

Sommige gebeurtenissen, acties brengen we in onze school. Het zet aan tot initiatieven als Rode Neuzen Dag, Dag van de Poëzie, Move tegen Pesten, …

Samen eten

We ervaren samen eten als een sfeervol en verbindend moment.

Onze kleuters eten samen in de refter. In de lagere school eten we in de klas. Daar is ruimte om samen in gesprek te gaan en gezellig samen de voormiddag af te sluiten.

Pluk de lach
Pluk de lach
Pluk de lach
Pluk de lach
Pluk de lach
Pluk de lach
Pluk de lach
Pluk de lach
Klasacties

In het kader van initiatief, ondernemingszin en creativiteit werkten het 1ste en 2de leerjaar elk een eigen actie uit: een tweedehandsboekenwinkeltje en een pepernotenverkoop.

Zo werken ze op een concrete manier aan leerplandoelen. De hoge betrokkenheid zorgt voor veel leerkansen. De winst is mooi meegenomen, maar niet het doel – elke klas beslist er zelf over. Best lastig, zo'n eigen keuze!

Plannen en inoefenen

Tijdens hoekenwerk, WO, muzische vorming en wiskunde krijgen leerlingen ruimte voor initiatief, zoals kiezen van volgorde, inhoud of extraatjes. Regelmatig laten we hen zelf beslissen via kiesmomenten of de kieskast.

Pauze

De kleuters en leerlingen genieten van een ruime buitenomgeving:
- speelbos
- fietsparcours
- sportvelden
- speelplaats.

We verdelen de ruimtes per groep zodat iedereen voldoende plaats heeft en er een gevarieerd spelaanbod is: bouwen, klimmen, sporten. Samen spelen, is niet altijd eenvoudig, maar we zoeken steeds naar oplossingen.

Ontdek onze andere bouwstenen

Elke school werkt volgens een zelfontwikkeld pedagogisch project. Het onze is gebaseerd op zes verschillende bouwstenen.