Dagelijkse kringmomenten
De week rustig starten, nog even nagenieten van het weekend of eerder al vooruit kijken? Dat doen we samen in de kring.
We luisteren naar elkaar, stellen vragen en komen veel te weten over elkaar. Kringmomenten zijn vooral gekend vanuit de kleuterschool, maar ook in de lagere school kringen we verder: actualiteitenkring, evaluatiekring, etc.
We oefenen op deze manier heel wat spreek-en luistervaardigheden en zetten in op verbinding.
Wekelijkse klassenraad
We organiseren wekelijks een klassenraad in de lagere school. We staan dan bewust stil bij het klasgebeuren en hoe iedereen zich voelt.
We geven complimenten, stellen vragen, verzamelen ideeën en maken ergernis bespreekbaar. We leren ‘communiceren’ zoals ook terug te vinden in het ZILL-leerplan.
Op regelmatige basis komt ook de leerlingenraad bijeen. Vertegenwoordigers van elke klas van de lagere school vergaderen met de directeur en geven mee vorm aan het schoolbeleid. Het verslag van de leerlingenraad bespreken we in de klassenraad.
Taal van Axen
In de kleuterschool maken de kleuters kennis met de dieren van Axen. Elk dier heeft zijn sterke eigenschap en valkuil.
Zo heb je de leeuw, die kan goed leiden en aansturen. Doet hij dat teveel? Dan wordt hij dominant. Het evenwicht vinden tussen sterktes en zwaktes vraagt inzicht. De taal van Axen kan kinderen hierin helpen.



